Sök:

Sökresultat:

1220 Uppsatser om Kronisk trötthets syndrom - Sida 1 av 82

Elever med Asperger syndrom

I detta examensarbete beskrivs de drag som kÀnnetecknar de barn som har diagnosen Asperger syndrom. Vidare ges förslag pÄ hur man som lÀrare eller kanske annan vuxen pÄ skolan kan göra för att underlÀtta för dessa barn i skolsammanhang. Arbetet har till stor del varit en litteraturstudie, men Àven referat frÄn förelÀsningar om Asperger syndrom och ett strukturerat samtal med en lÀrare har anvÀnts..

Att leva med Aspergers syndrom : Ur ett individperspektiv

Bakgrund: I Sverige Àr prevalensen av diagnosen Aspergers syndrom cirka 7,2 till 11 per 10 000 individer. Aspergers syndrom definieras som ett omfattande tillstÄnd med flera typiska drag frÄn det autistiska spektrumet men med en normal eller hög intelligensnivÄ. Genom att beskriva hur det Àr att leva med Aspergers syndrom kan en ökad förstÄelse uppnÄs för denna typ av sociala och kÀnslomÀssiga svÄrigheter. Syfte: Att belysa hur det Àr att leva med Aspergers syndrom ur ett individperspektiv. Metod: Studien utfördes som en allmÀn litteraturstudie och elva vetenskapliga artiklar granskades kritiskt, analyserades och resulterade i fem kategorier.

Att möta elever med Aspergers syndrom pÄ gymnasieskolans yrkesprogram

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur en gymnasieskolas yrkesprogram kan ta emot och integrera elever med Aspergers syndrom. Hur man pÄ bÀsta sÀtt kan fÄ en elev med Aspergers syndrom att trivas, accepteras och hur skolan kan förbereda sig. För att nÄ syftet har jag gjort en intervjustudie dÀr 7 personer har intervjuats varav fyra har varit skolpersonal och tre elever. Den litteratur som anvÀnts har varit kopplad till skolan och Aspergers syndrom. Resultatet och slutsatsen av undersökningen visar att elever med Aspergers syndrom Àr i stort behov av struktur, rutiner och undervisning som passar den enskilde individen. De behöver personal som Àr tydlig i sin kommunikation och som har god kunskap om elevens behov, bÄde pedagogiska och sociala..

Sjögrens syndrom och oral hÀlsa : En litteraturstudie

Introduktion: Sjögrens syndrom (Ss) Àr en kronisk reumatisk sjukdom som förstör de exokrina körtlarna i kroppen. Detta leder till minskad salivproduktion. Nio av tio av de drabbade Àr kvinnor i medelÄldern. Sjukdomen finns som primÀr Ss och som sekundÀr Ss. I dagslÀget finns inget botemedel mot sjukdomen dÀrför riktar sig behandlingen mot att lindra symtomen.

Stabilt med FMT : Hur FMT kan öka stabiliteten hos personer med Down syndrom

I detta examensarbete beskriver jag FMT ? Funktionsinriktad Musikterapi. Arbetets fokus ligger pÄ att undersöka hur man med hjÀlp av FMT kan stödja och utveckla balansen och stabiliteten hos personer med Down syndrom. I fallbeskrivningar beskriver jag hur jag har arbetat med FMT-metoden med tvÄ personer som bÄda har diagnosen Down syndrom. Mitt mÄl har varit att utveckla och stÀrka deras balans och stabilitet. Min slutsats Àr att arbete med FMT kan stÀrka och utveckla balansen och stabiliteten hos personer med Down syndrom..

Aspergers syndrom : Hur mycket vet vi om det?

SammandragDenna uppsats handlar om vad Aspergers syndrom Àr och vad det innebÀr för barnen i skolan. I texten ges en förklaring till de olika kriterierna som experterna följer för att stÀlla diagnosen Aspergers syndrom och Àven hur förÀldrar, förskolan och skolan kan hjÀlpa barnen med Aspergers syndrom att lÀra sig samhÀllets samspel och regler.Uppsatsen har genomförts med hjÀlp av litteratur frÄn tidigare forskningar och samtal med lÀrare och specialpedagogen. Det som jag lÀgger tyngdpunkten pÄ, Àr min egen undersökning med observation och samtal med en flicka i 11 Ärs Älder som har diagnostiserats ADHD och Aspergers syndrom.Undersökningen visar att barnen med Aspergers syndrom behöver ha struktur samt tydliga och okomplicerade regler, samt att de kan ha vissa svÄrigheter med sprÄket och det sociala beteendet. Men med hjÀlp av tÄlamod och vilja kan de lÀra sig att samspela med omgivningen Àven om de inte förstÄr varför.Nyckelord: Aspergers syndrom, diagnos, specialpedagogik..

Aspergers syndrom - Elevers och lÀrares syn pÄ en god lÀrandemiljö

Syftet med följande arbete Àr att ta reda pÄ hur man som lÀrare skapar en god lÀrandemiljö för elever med Aspergers syndrom. Jag undersöker vilka pedagogiska konsekvenser Aspergers syndrom kan föra med sig, vilka metoder och strategier som lÀraren kan anvÀnda i undervisningen, hur skoldagen och skolmiljön kan struktureras och planeras samt vilket bemötande lÀraren bör ha mot eleverna. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om Aspergers syndrom och av hur undervisning av elever med detta syndrom kan lÀggas upp. Metoden för min undersökning Àr kvalitativa intervjuer. Sammanfattningsvis pekar resultatet i min undersökning pÄ att det Àr nödvÀndigt att individualisera undervisningen och ta hÀnsyn till den enskilda elevens begrÀnsningar och behov.

NÀrstÄende och sjuka personers erfarenheter av att leva med kronisk sorg: en systematisk litteraturöversikt

Syftet med denna systematiska litteraturöversikt var att beskriva nÀrstÄende och sjuka personers erfarenheter av att leva med kronisk sorg. Fyra frÄgestÀllningar formulerades utifrÄn syftet: Hur beskrivs kronisk sorg? Vilka tÀnkbara faktorer kan utlösa kronisk sorg hos mÀnniskor? Hur hanterar mÀnniskor kronisk sorg? Hur beskrivs behovet av stöd till mÀnniskor med kronisk sorg? Studiens resultat baserades pÄ 25 vetenskapliga artiklar och analysen resulterade i huvudfynden, att kronisk sorg Àr en naturlig reaktion pÄ en förlust med klar orsak, kronisk sorg och depression var relaterade till varandra, det fanns genusskillnader i kronisk sorg, kÀnslor framkallade kronisk sorg, förlust och brist pÄ kontroll som utlösande faktor, att acceptera och fÄ kontroll över sin situation, socialt stöd var viktigt för hantering av kronisk sorg, empati förstÄelse och tid som betydelsefulla faktorer, samt behov av information och kunskap. Slutsatserna var att kronisk sorg Àr en smÀrtsam erfarenhet för individen och att sjuksköterskor mÄste vara medveten om att den Àr normal, för att kunna ge en god omvÄrdnad..

Upplevelser av att leva med kronisk smÀrta

Bakgrund: Kronisk smÀrta Àr vanligt hos vuxna i Sverige och besvÀren ökar med stigande Älder. I Sverige berÀknas de samhÀllsekonomiska kostnaderna för kronisk smÀrta till cirka 87,5 miljarder kronor Är 2003. Syfte: Att belysa upplevelser av att leva med kronisk smÀrta. Metod: En allmÀn litteraturstudie med systematisk artikelsökning samt innehÄllsanalys av artiklarna. Resultat: Analysen resulterade i fyra kategorier: Upplevelser av förÀndrad sjÀlvkÀnsla, BegrÀnsningar i det dagliga livet, Hantering av den kroniska smÀrtan samt Framtidssyn.

Att vÀgleda elever med Aspergers syndrom

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka vilken kompetens och resurser studie- och yrkesvÀgledare med erfarenhet av Aspergers syndrom anser Àr viktiga att ha för att kunna vÀgleda elever med Aspergers syndrom i grundskola och gymnasium.För att kunna besvara mitt syfte anvÀnde jag mig av kvalitativa intervjuer med fyra intervjupersoner som jag hade valt ut genom godtyckligt urval. Resultatet visade att det fanns mÄnga likheter i förhÄllandet att vÀgleda ?vanliga? elever men ocksÄ skillnader. SÀttet att tolka information och sÀttet en person med Aspergers syndrom sjÀlv kommunicerar pÄ kan till vissa delar vara annorlunda jÀmfört med mÀnniskor som inte har Aspergers syndrom. Samtliga intervjupersoner anser att bristande resurser Àr ett gemensamt problem. Det behövs bÄde mer tid och mer personal i arbetet kring elever med Aspergers syndrom. TyvÀrr kÀnde intervjupersonerna missnöje och otillfredsstÀllelse nÀr det gÀller respektive skollednings förstÄelse och insikt om arbetet kring elever med diagnosen Aspergers syndrom. Enligt skolverkets allmÀnna rÄd har man som studie- och yrkesvÀgledare för elever med Aspergers syndrom till uppgift att se till deras specifika funktionsnedsÀttning sÄ att dessa elever, i likhet med andra elever, fÄr möjlighet att göra vÀl underbyggda val..

Aspergers syndrom i vanlig skola. : En undersökning om hur man kan underlÀtta för elever med Aspergers syndrom i en vanlig skolgÄng.

Syftet med min uppsats Àr alltsÄ att ta reda pÄ hur man kan underlÀtta elevers, som har Aspergers syndrom eller visar tecken pÄ att befinna sig inom kriterierna för diagnosbedömningen utav Aspergers syndrom, vanliga skolgÄng. Den metod jag har anvÀnt mig av i undersökningen Àr kvalitativa intervjuer.Det resultat som framkommit Àr att de intervjuade pedagogernas verktyg för att jobba med elever som har Aspergers syndrom kan man likvÀl anvÀnda i det vanliga klassrummet, med smÄ förÀndringar. Med god planering, tydliga regler, tydliga rutiner, ett öppet sinne och tydlighet sÄ funkar de intervjuades arbetssÀtt Àven i det vanliga klassrummet. NÄgot som framkom i en intervju var att man önskade sig en egen lÀroplan för elever med Aspergers syndrom med tanke pÄ att dem ibland kan behöva mer trÀning inom det som hör till det sociala livet sÄ att sÀga och att man inte hinner med det pÄ samma sÀtt eftersom man har lÀroplanen att följa till punkt och pricka..

Livet med Aspergers syndrom : En litteraturstudie

Idag lever upp till 48 personer utav 10 000 med drag av Aspergers syndrom. DÄ kunskaperna ofta Àr otillrÀckliga inom ÀmnesomrÄdet kan detta orsaka en bristfÀllig förstÄelse i mötet med vÄrdpersonalen. Detta medför emellanÄt ett lidande för personer med Aspergers syndrom. Syftet med studien var att belysa livsvÀrlden hos personer med Aspergers syndrom och deras möte med den svenska vÄrden. Metoden som anvÀndes var litteraturstudie med kvalitativ ansats.

Likabehandling : Eller diskriminering trakasseri och annan krÀnkande behandling

SammandragDenna uppsats handlar om vad Aspergers syndrom Àr och vad det innebÀr för barnen i skolan. I texten ges en förklaring till de olika kriterierna som experterna följer för att stÀlla diagnosen Aspergers syndrom och Àven hur förÀldrar, förskolan och skolan kan hjÀlpa barnen med Aspergers syndrom att lÀra sig samhÀllets samspel och regler.Uppsatsen har genomförts med hjÀlp av litteratur frÄn tidigare forskningar och samtal med lÀrare och specialpedagogen. Det som jag lÀgger tyngdpunkten pÄ, Àr min egen undersökning med observation och samtal med en flicka i 11 Ärs Älder som har diagnostiserats ADHD och Aspergers syndrom.Undersökningen visar att barnen med Aspergers syndrom behöver ha struktur samt tydliga och okomplicerade regler, samt att de kan ha vissa svÄrigheter med sprÄket och det sociala beteendet. Men med hjÀlp av tÄlamod och vilja kan de lÀra sig att samspela med omgivningen Àven om de inte förstÄr varför.Nyckelord: Aspergers syndrom, diagnos, specialpedagogik..

En skola för alla : Hur kan elever med Aspergers syndrom integreras i skolan?

Syftet med vÄrt arbete var att ta reda pÄ hur man kan integrera elever med Aspergers syndrom i skolan, samt ta reda pÄ vad verksamma pedagoger tycker om integreringen. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ olika material och undervisningsmetoder som kan anvÀndas för att integrera elever med Aspergers syndrom. För att fÄ fram svar pÄ dessa frÄgor har vi anvÀnt oss utav en kvalitativ metod, vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med fyra olika personer med olika yrkeserfarenheter. Vi har Àven tagit del av tidigare forskning för att fÄ olika synvinklar pÄ vÄra problemformuleringar. Resultatet vi har kommit fram till stÀmmer vÀl överens med den litteratur vi lÀst.

Är det en stĂ€ndig plĂ„ga? En litteraturstudie om hur det Ă€r att leva med kronisk smĂ€rta.

Syftet med den hÀr litteaturstudien var att studera personer med kronisk smÀrta, deras förmÄga att hantera sin smÀrta samt vilka inre och yttre resurser som kan bidras till lindring. Vi ville ocksÄ undersöka hur personens dagliga liv pÄverkades av att leva med kronisk smÀrta. Den teoretiska referensramen för den hÀr studien var Aaron Antonovsky. Resultatet visade att acceptera sin smÀrta hade en stor betydelse för hur individen hanterade och upplevde sin situation. Omgivningen hade stor betydelse för en person med kronisk smÀrta bÄde positiv och negativt..

1 NĂ€sta sida ->